Menu ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ NATIONAL THEATER OF GREECE

 

Το Θέατρο στο Νέο Σχολείο για Τρίτη συνεχή χρονιά! Ξεκινήσαμε!

στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρωπίνου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2014-2020» (ΕΣΠΑ)

Υπεύθυνη για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση του προγράμματος: Σοφία Βγενοπούλου

Υπεύθυνη για τον συντονισμό και την οργάνωση: Ελένη Ζαραφείδου

Υπεύθυνη ακαδημίας εκπαιδευτικών: Ελένη Ζαχοπούλου

Ξεκινήσαμε για τρίτη συνεχή χρονιά! Φιλοδοξούμε να ανοίξουμε ένα παράθυρο αισιοδοξίας και να εμφυσήσουμε την ανάγκη για μεγαλύτερη συμμετοχικότητα και αλληλεπίδραση, ως αντίδοτο στην απομόνωση. Άλλοτε μέσα από το διαδίκτυο και άλλοτε ζωντανά όπου οι συνθήκες το επιτρέπουν, επινοούμε καθημερινά τρόπους για να κρατήσουμε ζωντανή τη θεατρική διαδικασία και να στηρίξουμε τους εκπαιδευτικούς στο δύσκολο έργο τους.  Η φετινή χρονιά μας βρίσκει σε όλη την Ελλάδα, να δημιουργούμε καλλιτεχνικές  γέφυρες με μαθητές και εκπαιδευτικούς, από τη Ρόδο μέχρι ένα μικρό χωριό στα Άγραφα και από το Ηράκλειο και το Ρέθυμνο ως τη Χίο και τη Σαντορίνη, τον Πύργο, την Καλαμάτα, την Πάτρα αλλά και τον Πειραιά, τον Ασπρόπυργο, το Μαρούσι, το Περιστέρι, τον Ωρωπό, σε γυμνάσια και λύκεια γενικής εκπαίδευσης, ειδικά σχολεία, εσπερινά σχολεία, μουσικά σχολεία.

Μέσα στη νέα πραγματικότητα που ζούμε, επαναπροσδιορίζουμε τα οφέλη του προγράμματος και στοχεύουμε σταθερά να στηρίξουμε τη σχέση των παιδιών με την τέχνη του θεάτρου. Είναι μια χρονιά-πρόκληση, στην διάρκεια της οποίας σύσσωμη η δημιουργική ομάδα και όλοι οι συνεργάτες θα προσπαθήσουμε να ανταπεξέλθουμε, να προσαρμοστούμε, να επινοήσουμε και να φανταστούμε ξανά τρόπους να είμαστε παρόντες και ενεργοί στο πλάι του μαθητή και του εκπαιδευτικού, σε οποιαδήποτε συνθήκη αντιμετωπίσουμε.



Ο σχεδιασμός και οι στόχοι του προγράμματος αναλυτικά

Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό πρόγραμμα θεατρικής παιδείας που απευθύνεται σε γυμνάσια και λύκεια της περιφέρειας, και επιχειρεί να δημιουργήσει καλλιτεχνικές γέφυρες ανάμεσα στους έφηβους της επαρχίας και το Εθνικό θέατρο, αναπτύσσοντας παράλληλα ένα δίκτυο από ευαισθητοποιημένους εκπαιδευτικούς. Απώτερος στόχος είναι να ενδυναμωθούν πολιτιστικά οι τοπικές κοινότητες μέσα από την σύνδεσή τους με έναν σημαντικό πολιτιστικό οργανισμό και να μπορούν αυτόνομα να συνεχίζουν την δραστηριοποίησή τους στο θέατρο και μετά το πέρας του προγράμματος.  Τα παιδιά που συμμετέχουν στο "Θέατρο στο Νέο Σχολείο"

«...μαθαίνουν να εστιάζουν, οξύνεται η παρατηρητικότητα και η συγκέντρωσή τους. Κατανοούν μέσα από τον ομαδοσυνεργατικό τρόπο δουλειάς την έννοια και τη φύση της συνύπαρξης και της συνεργασίας. Μαθαίνουν τι σημαίνει υπομονή και ησυχία και πότε χρειάζονται. Εξασκούνται στην λήψη αποφάσεων και στην ανάληψη προσωπικής ευθύνης. Ανοίγουν το βλέμμα τους στο συνάνθρωπο και μαθαίνουν να εμπιστεύονται. Αναζητούν την ενεργή εμπλοκή σε ό,τι συμβαίνει… καλλιεργούν αναρίθμητες ακόμη ικανότητες που εντάσσονται σ'αυτό που ονομάζουμε Κοινωνικές και Συναισθηματικές Δεξιότητες»

(απόσπασμα από επιστολή συμμετέχουσας Εκπαιδευτικού)

 

Στόχοι

-η αισθητική παιδεία και γνωριμία με το θέατρο, σε αντιστάθμισμα της απομόνωσης από τα πολιτιστικά δρώμενα που ίσως χαρακτηρίζει συγκεκριμένες περιοχές και κοινοτητες νέων

-η ενθάρρυνση της ελεύθερης έκφρασης και η άσκηση της φαντασίας και της επινοητικότητας, δεξιότητες που έχουν αποτέλεσμα την ψυχική θωράκιση και ανθεκτικότητα των εφήβων

- η καλλιέργεια και η ενθάρρυνση του βιωματικού και εμπειρικού τρόπου μάθησης

-η ανάδειξη του τεράστιου οφέλους της ομαδικής δουλειάς

- η καλλιέργεια κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων

 

Χρονοδιάγραμμα

ΒΗΜΑ 1ο

Το πρόγραμμα τίθεται σε εφαρμογή με την αποστολή προκήρυξης (Εκδήλωση Ενδιαφέροντος) στα σχολεία Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε όλες τις περιφέρειες που εντάσσονται στο πρόγραμμα. Η προκήρυξη εξηγεί αναλυτικά τους όρους συμμετοχής και δίνει την δυνατότητα στα σχολεία να συμπληρώσουν αίτηση συμμετοχής στο πρόγραμμα ορίζοντας ως εκπρόσωπο έναν υπεύθυνο εκπαιδευτικό.

ΒΗΜΑ 2ο

Το Ε.Θ. αξιολογεί τις αιτήσεις και επιλέγει 20 σχολεία κατανεμημένα ανά περιφέρεια, όπως ορίζει το πρόγραμμα. Ανακοινώνονται τα επιλεγμένα σχολεία και ξεκινάει η επικοινωνία και η συνεργασία με τους φορείς του Ε.Θ.

ΒΗΜΑ 3ο

Η πρώτη γνωριμία με τους υπεύθυνους εκπαιδευτικούς γίνεται σε τετραήμερο Σεμινάριο Θεατρικής Επιμόρφωσης. Πρόκειται για σεμινάριο που προσφέρεται δωρεάν και λαμβάνει χώρα στις κτηριακές εγκαταστάσεις του Ε.Θ. Στο σεμινάριο λαμβάνουν μέρος οι εκπαιδευτικοί των σχολείων και οι υπεύθυνοι καλλιτέχνες-εμψυχωτές που θα αναλάβουν την εποπτεία των θεατρικών ομάδων. Στόχος του σεμιναρίου είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και η ανάπτυξη μιας «κοινής γλώσσας και μεθόδου» που θα αποτελεί τη βάση για την εφεξής συνεργασία.

ΒΗΜΑ 4ο

Μετά το πέρας του σεμιναρίου οι εκπαιδευτικοί επιστρέφουν στα σχολεία τους και συγκροτούν τη θεατρική τους ομάδα. Στη διάρκεια των επόμενων μηνών, οι υπεύθυνοι καλλιτέχνες θα επισκέπτονται σε τακτά χρονικά διαστήματα τις σχολικές μονάδες που έχουν αναλάβει και θα συντονίζουν τη θεατρική ομάδα μαζί με τον υπεύθυνο εκπαιδευτικό. Εκπαιδευτικοί και καλλιτέχνες συνεργάζονται μεταξύ τους για τον σχεδιασμό των θεατρικών εργαστηρίων και διατηρούν στενή επικοινωνία με ανταλλαγή εμπειριών και ιδεών.

ΒΗΜΑ 5ο

Στο μέσο της σχολικής χρονιάς πραγματοποιείται νέα συνάντηση στο πλαίσιο 2ου διασχολικού σεμιναρίου. Μετά το σεμινάριο το κάθε σχολείο μπαίνει στην τελική φάση επεξεργασίας του υλικού της ομάδας υπό την καθοδήγηση και εποπτεία του υπεύθυνου καλλιτέχνη-εμψυχωτή.

ΒΗΜΑ 6ο

Το πρόγραμμα ολοκληρώνεται με την παράσταση ενός δρωμένου στο τέλος του κύκλου των μαθημάτων, προϊόν της δημιουργικής διαδικασίας όλης της χρονιάς, το οποίο παρουσιάζεται στη σχολική μονάδα ή την ευρύτερη τοπική κοινότητα.

Το τέλος της χρονιάς επισφραγίζεται από το γύρισμα ενός ντοκιμαντέρ που έχει στόχο να αποτυπώσει την διαδικασία και τα παραγόμενά της, αλλά και να αναδείξει την επίδραση που έχει στις τοπικές κοινότητες και στους νέους ανθρώπους η δημιουργική επαφή και συνέργεια με έναν σημαντικό πολιτιστικό φορέα της χώρας.

Τα προηγούμενα δύο χρόνια λειτουργίας του προγράμματος- Εντυπώσεις από τα θεατρικά μας ταξίδια

 

2018-19, η πρώτη μας χρονιά

Από 119  αιτήσεις σχολικών μονάδων επιλέχθηκαν 20 από 8 διαφορετικές Περιφέρειες της χώρας, και συμμετείχαν στο πρόγραμμα περίπου 500 συνολικά μαθητές και μαθήτριες από όλη την Ελλάδα. Ταξιδέψαμε σε Κορυδαλλό, Ερέτρια, Μυτιλήνη, Ακαδημία Πλάτωνος, Βάμο Χανίων, Σκριπερό Κέρκυρας, Ιτέα, Ζαχάρω, Ναύπλιο, Νεάπολη Λακωνίας, Ηράκλειο, Πάτρα,Αίγιο, Μάνδρα Αττικής, Αρτέμιδα, Σύρο, Ηλιούπολή, Αργυρούπολη.



«Η Φιλία, η Αποδοκιμασία, ο Έρωτας, η Εξωτερική Εμφάνιση, η Χυλόπιτα, το Πρώτο Ραντεβού, οι Γονείς, οι Εξετάσεις είναι κάποιοι από τους τίτλους των σελίδων του ημερολογίου μας.Και έτσι για την ιστορία, όλοι κάτι βρήκαν που είχαν χάσει. Άλλοι την αλήθεια τους, άλλοι το θάρρος, άλλοι τη συγγνώμη, άλλοι το ευχαριστώ, άλλοι τον εαυτό τους, άλλοι τη φωνή τους, άλλοι το χώρο τους, άλλοι κάτι που δεν ήξεραν ότι το είχαν χάσει, άλλοι ακόμα ψάχνουν , εμείς πάντως …αν είναι αλήθεια ότι θέατρο είναι όπου βρίσκονται Άνθρωποι, τότε ίσως τελικά  και να το βρήκαμε»

(από τα ημερολόγια καλλιτέχνη-συνεργάτη του προγράμματος)

 

2019-2020, η δεύτερη χρονιά

Οι μέρες που διανύσαμε μπορεί να ήταν πρωτόγνωρες και τα νερά που πλεύσαμε αχαρτογράφητα, όμως αυτό δεν μας σταμάτησε να "ταξιδέψουμε". Δίπλα στους σταθμούς της περσινής χρονιάς ήρθαν να συμπληρωθούν νέοι προορισμοί:   Αιγάλεω, Αμαλιάδα, Άμφισσα, Αργυρούπολη, Βροντάδος Χίου, Βούναργο  Ηλείας, Ερέτρια, Ζαχάρω, Ηράκλειο, Καλλιθέα, Κάλυμνο, Κόρινθος, Κορυδαλλός, Παιανία, Πάτρα, Πειραιάς, Σκριπερό Κέρκυρας, Χαλκίδα, Χανιά. Και όταν τα ταξίδια αναγκαστικά σταμάτησαν, περισσότεροι από 300 μαθητές από όλη την Ελλάδα, από τη Χίο μέχρι την Ηλεία και από την Κέρκυρα μέχρι την Κάλυμνο, συνέχισαν να επικοινωνούν μαζί μας διαδικτυακά σε εβδομαδιαία βάση. Μαθήματα με zoom, ταινίες μικρού μήκους με θέμα το lockdown και όχι μόνο, και διαδραστικές performance σε πόλεις της περιφέρειας, από την Παλιά Πόλη των Χανίων ως το θεατράκι Κρήνης στην Πάτρα. Μείναμε ενεργοί μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς, ενδυναμώνοντας  παιδιά και εκπαιδευτικούς μέσα σε μια ιδιαίτερη συνθήκη για όλους! Τα παιδιά μοιράστηκαν μαζί μας τις σκέψεις και ιστορίες τους, μας ενέπνευσαν και μας θύμισαν πως κανείς δεν είναι στ’ αλήθεια μόνος του όταν η φαντασία παραμένει ζωντανή. Παραμείναμε αλληλέγγυοι και αφουγκραστήκαμε ο ένας τον άλλον, προτείνοντας μια διαφορετική ματιά στα πράγματα από αυτή του φόβου και της απομόνωσης.

 «Η καραντίνα δημιούργησε πρωτόγνωρες συνθήκες ύπαρξης και επικοινωνίας. Ωστόσο, οι σταθερές, εβδομαδιαίες διαδικτυακές συναντήσεις με την θεατρική ομάδα, την εμψυχώτρια και τα παιδιά, ήταν μια λύτρωση για όλες και όλους. Το πρόγραμμα «Το Θέατρο στο Νέο Σχολείο» δεν επιδιώκει απλώς να υπάρχουν αύριο περισσότεροι ηθοποιοί, επιδιώκει μια ουσιαστική, ποιοτική εκπαίδευση. Και το πετυχαίνει. Στα Γυμνάσια, στα Λύκεια, στα Εσπερινά, Πειραματικά, Ειδικά σχολεία»

(απόσπασμα από επιστολή συμμετέχουσας Εκπαιδευτικού)

Επισημαίνεται ότι η συμπληρωμένη αίτηση θα υπογράφεται από τον/την Διευθυντή/ Διευθύντρια της σχολικής μονάδας και τον/την υπεύθυνο/η εκπαιδευτικό και θα αποστέλλεται στο Εθνικό Θέατρο, στην ηλεκτρονική διεύθυνση ezarafidou@n-t.gr .

Συνημμένα παραρτήματα και αίτηση συμμετοχής για το Πρόγραμμα «Το Θέατρο Στο Νέο Σχολείο»



 


 

 

Αγίου Κωνσταντίνου 22-24, 10437, Αθήνα, Τηλ. Κέντρο: 210 5288100

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την ευκολία της περιήγησης, την εξατομίκευση του περιεχομένου και διαφημίσεων και την ανάλυση της επισκεψιμότητας μας.
Δείτε τους ανανεωμένους όρους χρήσης για την προστασία δεδομένων και τα cookies.