Εθνικό ΘέατροΕθνικό Θέατρο

Πέμπτο Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος

σε συνεργασία με το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών

Δελφοί, 14 - 29 Ιουλίου 2022

Το Πέμπτο Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος πραγματοποιήθηκε από τις 14 έως τις 29 Ιουλίου 2022 στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών. Το εργαστήριο διηύθυνε ο σκηνοθέτης Θάνος Παπακωνσταντίνου με τη συνεργασία της Κωνσταντίνας Αγγελοπούλου (φωνητικό training) και της Κάντυ Καρρά (σωματικό training). 

Το εργαστήριο απευθύνεται σε νέους επαγγελματίες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, ηθοποιούς, σκηνοθέτες, σκηνογράφους, ενδυματολόγους, χορογράφους και γενικά σε πρακτικούς του θεάτρου που επιθυμούν να εστιάσουν και να εμβαθύνουν τη σπουδή τους πάνω στο αρχαίο δράμα και την επιπλέον θωράκισή τους για την ενασχόλησή τους με αυτό. Στόχος του εργαστηρίου είναι η διάδοση και η μελέτη του αρχαίου δράματος, προσφέροντας εξειδικευμένη γνώση σε επαγγελματίες του θεάτρου, αλλά και η ενίσχυση του παγκοσμίου διαλόγου και προβληματισμού πάνω στο  αρχαίο δράμα και στην σύγχρονή του πρόσληψη και πρακτική προσέγγιση. 

Το εργαστήριο θεσμοθετήθηκε σε ετήσια βάση το 2016 και πραγματοποιείται υπό την αιγίδα και με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και είναι μέλος του Δικτύου Αρχαίου Δράματος του ΥΠΠΟΑ.

 

Ο ΠΡΟΦΗΤΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ
Η ιδιότητα του προφήτη ανά τους αιώνες έχει συνδεθεί με πρόσωπα που βιώνουν εμπειρίες πνευματικού τύπου. Το πρόσωπο είναι «ένθεο», βλέπει, ακούει και εντέλει βιώνει αυτό που για τους άλλους δεν υπάρχει. Βρίσκεται σε άμεση επαφή με μία ανώτερη δύναμη η οποία του μιλάει με παράξενη φωνή, με ακατανόητα λόγια και το εξαναγκάζει σε φαινομενικά παράξενες και παράλογες πράξεις. Το πρόσωπο απομακρύνεται από την συνηθισμένη συμπεριφορά του: το καταλαμβάνει η μανία.

Έχοντας ως κεντρικό άξονα τον προφητικό λόγο σαν ένα ανοιχτό πεδίο δραματουργικού υλικού και με αφορμή το πρόσωπο της Κασσάνδρας, στόχος του εργαστηρίου θα είναι να προσεγγίσουμε μέσα από ένα εντατικό σωματικό και φωνητικό training την ερμηνευτική κατάσταση της μανίας ατομικά και συλλογικά.

Σκοπός, μέσω της έρευνας και της συνδιαμόρφωσης με τους συμμετέχοντες, είναι να καταλήξουμε στη δημιουργία και την παρουσίαση ενός δρώμενου: μιας πομπής μες στους αρχαιολογικούς χώρους των Δελφών που θα μετασχηματιστεί και θα εξελιχθεί σε ένα χορικό εκστατικής προφητείας.

 

Γλώσσες εργασίας

Ελληνικά - Αγγλικά (η γνώση της αγγλικής είναι απαραίτητη και από τους Έλληνες συμμετέχοντες).

Το Εργαστήριο πραγματοποιείται από το Εθνικό Θέατρο και το Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών με την αιγίδα και την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Το Διεθνές Εργαστήριο Αρχαίου Δράματος του Εθνικού Θεάτρου είναι μέλος του Διεθνούς Δικτύου Αρχαίου Δράματος που δημιούργησε, συντονίζει και ενισχύει οικονομικά το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, με στόχο την εκπαίδευση στο αρχαίο δράμα ανθρώπων του θεάτρου που ανήκουν σε διαφορετικές βαθμίδες και κατηγορίες, την εξοικείωση του ευρύτερου κοινού με το είδος και την ανάπτυξη συνθηκών συνεργασίας μεταξύ ανθρώπων του θεάτρου από διαφορετικές χώρες.

 

Διδάσκοντες

ΘΑΝΟΣ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
Σκηνοθέτης και ηθοποιός. Έχει σκηνοθετήσει τις παραστάσεις: Ελπίς Πατρίδος του Γιώργου Κουρουπού (σε μουσική διεύθυνση Μίλτου Λογιάδη, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 2021), Αργός Σίδηρος του Άντη Σκορδή (σε μουσική διεύθυνση Ζωής Τσόκανου, Διεθνές Φεστιβάλ Κύπρια, Λευκωσία, 2021),  Juditha Triumphans του Antonio Vivaldi (σε μουσική διεύθυνση Μάρκελλου Χρυσικόπουλου, Εθνική Λυρική Σκηνή, 2021), Οι Ελεύθεροι Πολιορκημένοι του Διονύσιου Σολωμού (Εθνικό Θέατρο, 2021),  Η Αποκάλυψη (Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, 2019), Οι Στοιχειωμένοι του Δημήτρη Μαραμή (σε μουσική διεύθυνση Δημήτρη Μαραμή, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 2019), Ηλέκτρα του Σοφοκλή (Εθνικό Θέατρο, Επίδαυρος, 2018), L’Orfeo του Claudio Monteverdi (σε μουσική διεύθυνση Μάρκελλου Χρυσικόπουλου, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, 2018), Colossus (βασισμένο στον Αγαμέμνονα του Αισχύλου, MCF, 2017), Μετατόπιση προς το Ερυθρό του Γιάννη Μαυριτσάκη (Φεστιβάλ Αθηνών, 2014 και σε επανάληψη το 2015), Μάκβεθ του Σαίξπηρ (Απο-Μηχανής Θέατρο, 2015), Pedestal (βασισμένο στις Χοηφόρες του Αισχύλου, MCF, 2013), Venison (βασισμένο στις Ευμενίδες του Αισχύλου, MCF, 2012), Άμλετ, ο Πρίγκηπας της Δανίας του Σαίξπηρ (Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης - MCF, 2011).

 

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΥ
Απόφοιτη της Ανώτερης Δραματικής Σχολής Ωδείου Αθηνών. Φοίτησε στο θεατρικό εργαστήρι των Νέων Μορφών,στο studio του Θεάτρου Δωματίου και στο studio της Μ.Γιεμεντζάκη.
Έχει συμμετάσχει ως ηθοποιός/performer στις παραστάσεις: Ιβάνωφ (σκην.Α.Μπρούσκου, Θέατρο της Οδού Κυκλάδων), Άγγελος Εξολοθρευτής (σκην. Α.Μπρούσκου, Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου), Hedda Gabler (σκην. Α.Μπρούσκου, Μπάγκειον), 4.48 Ψύχωση (σκην. Α.Μπρούσκου, BIOS, Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 49α Δημήτρια, ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας, Θέατρο Θησείον), Επιτάφιος για τη Δημοκρατία (Θέατρο Δωματίου), documenta 14 (κτίριο του Πάρκου Ελευθερίας), Ύπνος project: Αναπνοή Μια διαδρομή μέσα σε ένα ενεργό ηχητικό τοπίο. Ηχητικός περίπατος και εγκατάσταση στο Α' Κοιμητήριο  (Επιμ. Δ.Καμαρωτός), Αφή και Παράδοση Ολυμπιακής Φλόγας (Χορογράφος Α. Ιγνατίου, ΠαναθηναΪκό Στάδιο), Μάγκντα Γκαίμπελς (σκην. Α.Μπρούσκου, Εθνικό Θέατρο),Τα πικρά δάκρυα της Πέτρα φον Κάντ (σκην. Α.Μπρούσκου, Εθνικό Θέατρο), Βάκχες (σκην. Α.Μπρούσκου, Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου), Θρόνος Ατρειδών (σκην. Α.Ρέτσου, Φεστιβάλ Αθηνών), Έρωτας υπό κατάρρευση (σκην. Α.Μπρούσκου, Παλαιό Ελαιουργείο Ελευσίνας), Τα πουλιά (χορογρ. Α.Ιγνατίου, Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης), Περιμένοντας...κάτι για την πείνα (σκην. Α.Μπρούσκου, BIOS), Ιστορίες των Βράχων (σκην. Μ.Μπεκρή, studio Νέες Μορφές), Γελώντας Άγρια (σκην.T.Τζαμαριά, Μύλος).

 

ΚΑΝΤΥ ΚΑΡΡΑ
Χορεύτρια, περφόρμερ και εκπαιδευτικός χορού με έδρα την Αθήνα. Είναι αριστούχος του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του ΕΚΠΑ και της Ανώτερης Επαγγελματικής Σχολής Χορού «Νίκη Κονταξάκη». Το 2012 προσκλήθηκε και συμμετείχε στο πρώτο μηνιαίο ερευνητικό πρόγραμμα της Ultima Vez στις Βρυξέλλες πάνω στο χορό και το θέατρο και το 2016 στο EUROPOLY – masterclass για νέους καλλιτέχνες στο Kammerspiele του Μονάχου. Αυτή τη στιγμή είναι μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο Μ.Ε.Τ Εικαστικών Τεχνών της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών.
Εναλλάσσοντας τους ρόλους και τα πόστα από τα οποία εργάζεται, τα τελευταία δέκα χρόνια παράγει και ερμηνεύει καλλιτεχνικό έργο σε συνεργασία με ποικίλες χορογράφους και ομάδες χορού συμμετέχοντας σε φεστιβάλ σε Ελλάδα, Κύπρο, Γερμανία, Ισπανία και Νέα Υόρκη (Διεθνές Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, Dancing Athens και Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, Nostos Summer Festival του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, Athens Video Dance Project, Arc for Dance, Dance Days Chania, Akropoditi DanceFest, Διεθνές Φεστιβάλ Κυπρίων, International Performance Festival pad-Mainz, Folkwang Physical Theater Festival - Essen, Battery Dance Festival ΝΥ, MASDANZA International festival, MASDANZA Extension Tenerife, Figueres es Mou κ.α.).
Διδάσκει τακτικά τεχνική σύγχρονου χορού με στοιχεία αυτοσχεδιασμού και διεξάγει εκπαιδευτικά προγράμματα χορού που βασίζονται στον αυτοσχεδιασμό και τον διάλογο μεταξύ διαφορετικών μορφών τέχνης, σε συνεργασία με τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το Αρχείο Καβάφη, την διαπολιτισμική Polyphonica κ.α. ενώ από το 2016 είναι part-time διδακτικό προσωπικό του Deree - The American College of Greece. Το 2020 χορογράφησε και επιτέλεσε - από κοινού - το ντουέτο “manoeuvre_“ που παρουσιάστηκε αρχικά στο 7ο Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση και στη συνέχεια στα in Miniature του Κέντρου Χορού και Παραστατικών Τεχνών Ακροποδητί, το προσβάσιμο Synama Festival #1 της Liminal Access Force και ΜΠαρΤ του 8ου Μύλου Παραστατικών Τεχνών με την υποστήριξη του Ιδρύματος Ωνάση. Έχει εργαστεί για την επιμέλεια κίνησης θεατρικών παραστάσεων των Θ.Παπακωνσταντίνου, Κ. Παπακωνσταντίνου και Κ. Γιαννοπούλου.  
Έχει συνεργαστεί ως βοηθός σκηνοθέτη στις παραστάσεις: Αποκάλυψη (σκην. Θ.Παπακωνσταντίνου, Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών),Χοντροί Άντρες με Φούστες (σκην.Γ.Παρασκευόπουλου, studio Νέες Μορφές), Λεωφορείον ο Πόθος (σκην. Α.Μπρούσκου, Θέατρο Παλλάς), Αγαμέμνων (σκην. Α.Μπρούσκου Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου), Δεσποινίς Μαργαρίτα (σκην. Α.Μπρούσκου,Απλό Θέατρο), Reality (σκην. Α.Μπρούσκου,Θέατρο Παλλάς), Jackie (σκην. Α.Μπρούσκου, Από Μηχανής Θέατρο), Θρόνος Ατρειδών (σκην. Α.Ρέτσου, Φεστιβάλ Αθηνών).

Ομάδα υλοποίησης: 
Επιστημονική υπεύθυνη: Δρ. Ειρήνη Μουντράκη
Υπεύθυνη παραγωγής: Έφη Πανουργιά
Υπεύθυνη σκηνής: Λαμπρίνα Καραγιαννίδου
Βοηθός εργαστηρίου: Αθηνά Μπακογιάννη
Φωτογράφος: Πάτρκολος Σκαφίδας

 

 

Τελευταία ενημέρωση: 30/07/2024

1

ΤΡΕΧΟΥΣΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ What'sON

Η ιστοσελίδα χρησιμοποιεί cookies για την ευκολία της περιήγησης, την εξατομίκευση του περιεχομένου και διαφημίσεων και την ανάλυση της επισκεψιμότητας μας.
Δείτε τους ανανεωμένους όρους χρήσης για την προστασία δεδομένων και τα cookies.

Cookies